love

love
the love of my existance

Assalamualaikum. Salam Satu Malaysia.

Blog ini khusus diwujudkan sebagai ruang untuk meluahkan cetusan idea dan menyalurkan perbincangan kreatif dan inovatif untuk melestarikan peningkatan kualiti pendidikan, khususnya pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa di WP Labuan.


MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

Thursday, March 11, 2010

Strategi Menambahkan Bilangan Pelajar Mendapat 'A' Dalam Mata Pelajaran

Menambahkan Bilangan Murid Yang Mendapat A

Tindakan berdasarkan status markah murid :
                             B (70 – 79) : Gerenti A - pastikan dapat A

1. Hanya memerlukan kurang dari 10 markah untuk mendapat A
2. Pastikan SEMUA murid dalam kumpulan ini mendapat A.
3. Tindakan guru :
a. Kenalpasti kelemahan murid – apakah kemahiran yang belum dikuasai sehingga murid ini hilang markah dan gagal dapat A.
b. Atasi kelemahan murid – melalui pelbagai program berfokus seperti pemulihan, kelas tambahan berfokus, latihan, latihtubi, teknik mengingat, penggunaan modul atau apa saja tindakan untuk memastikan kelemahan murid diatasi dan kemahiran yang belum dikuasai dapat dikuasai.
c. Selagi perkara a dan b di atas tidak dilakukan selagi itulah murid akan gagal mendapat A.
d. Memaklumkan kepada murid potensi A yang ada pada mereka dan mencadangkan kepada murid tindakan-tindakan yang perlu mereka ambil untuk membolehkan mereka mendapat A misalnya mengulangkaji sekurang-kurangnya 3 jam sehari, perbanyakan membuat latihan dsb.

                        B (60 – 69) : Potensi A – ada peluang dapat A

1. Hanya memerlukan antara 11-19 markah untuk mendapat A.
2. Pastikan SEBAHAGIAN BESAR murid dalam kumpulan ini mendapat A.
3. Tindakan guru :
a. Kenalpasti kelemahan murid – apakah kemahiran yang belum dikuasai sehingga murid ini hilang markah dan gagal dapat A.
b. Atasi kelemahan murid – melalui pelbagai program berfokus seperti pemulihan, kelas tambahan berfokus, teknik mengingat, penggunaan modul, latihan, latihtubi atau apa saja tindakan untuk memastikan kelemahan murid diatasi dan kemahiran yang belum dikuasai dapat dikuasai.
c. Selagi perkara a dan b di atas tidak dilakukan selagi itulah murid akan gagal mendapat A.
d. Memaklumkan kepada murid potensi A yang ada pada mereka dan mencadangkan kepada murid tindakan-tindakan yang perlu mereka ambil untuk membolehkan mereka mendapat A misalnya mengulangkaji sekurang-kurangnya 3 jam sehari, perbanyakan membuat latihan dsb.

                            B/C (50 - 59) : Potensi A - Boleh dapat A
1. Memerlukan 21- 30 markah untuk mendapat A.
2. Pastikan sebahagian murid dalam kumpulan ini mendapat A.
3. Tindakan guru :
a. Kenalpasti kelemahan murid – apakah kemahiran yang belum dikuasai sehingga murid ini hilang markah dan gagal dapat A.
b. Atasi kelemahan murid – melalui pelbagai program berfokus seperti pemulihan, kelas tambahan berfokus, penggunaan modul, teknik mengingat, latihan, latihtubi atau apa saja tindakan untuk memastikan kelemahan murid diatasi dan kemahiran yang belum dikuasai dapat dikuasai.
c. Selagi perkara a dan b di atas tidak dilakukan selagi itulah murid akan gagal mendapat A.
d. Boleh juga gunakan kaedah penguasaan kemahiran terpilih iaitu dalam banyak-banyak kemahiran yang belum dikuasai, pilih kemahiran yang jika diberi penekanan murid dapat menguasainya. Kaedah ini memerlukan guru mengenalpasti kemahiran yang memenuhi keperluan minimum untuk mendapat A. Kemudian pastikan kumpulan murid ini menguasai lebih sedikit dari keperluan minimum.
e. Memaklumkan kepada murid potensi A yang ada pada mereka dan mencadangkan kepada murid tindakan-tindakan yang perlu mereka ambil untuk membolehkan mereka mendapat A misalnya mengulangkaji sekurang-kurangnya 3 jam sehari, perbanyakan membuat latihan dsb.

Telah terbukti berdasarkan keputusan UPSR yang lalu bahawa murid yang berada dalam kategori Potensi A (60-69) dan (50-59) boleh mencapai gred A. Ini berlaku kerana keberkesanan tindakan guru mata pelajaran mengenalpasti kelemahan murid dan mengambil tindakan segera mengatasi kelemahan tersebut. Juga ada dilaporkan bahawa ada murid yang mendapat markah 47 dalam peperiksaan percubaan berjaya mendapat A dalam mata pelajaran tertentu. Ini menunjukkan bahawa jika kita bertindak dengan sewajarnya kita boleh membantu murid mencapai gred yang kita harapkan.

No comments:

Post a Comment