Tindakan berdasarkan status markah murid :
Gerenti LULUS (30 – 39) : GL – Gagal tapi gerenti boleh LULUS.
1. Hanya memerlukan kurang dari 10 markah untuk LULUS.
2. Pastikan SEMUA murid dalam kumpulan ini LULUS.
3. Tindakan guru :
a. Kenalpasti kelemahan murid – apakah kemahiran yang belum dikuasai sehingga murid ini hilang markah gagal.
b. Atasi kelemahan murid – melalui pelbagai program berfokus seperti pemulihan, latihan, latihtubi, teknik mengingat, penggunaan modul atau apa saja tindakan untuk memastikan kelemahan murid diatasi dan kemahiran yang belum dikuasai dapat dikuasai.
c. Selagi perkara a dan b di atas tidak dilakukan selagi itulah murid akan gagal.
d. Mencadangkan kepada murid tindakan-tindakan yang perlu mereka ambil untuk membolehkan mereka lulus misalnya mengulangkaji sekurang-kurangnya 3 jam sehari, perbanyakan membuat latihan dsb. Memaklumkan dan memberi keyakinan kepada murid bahawa mereka gerenti lulus jika mereka lakukan apa yang dicadangkan.
Potensi Lulus (15 – 29) : GP – Gagal tapi berpotensi untuk lulus
1. Murid dalam kumpulan ini walaupun gagal mempunyai potensi untuk lulus.
2. Jangan ketepikan kumpulan ini kerana mereka ada kebolehan dan kemampuan. Jika mereka tidak ada kemampuan, sudah tentu markah mereka tidak pada tahap ini.
3. Pastikan SEBAHAGIAN BESAR murid dalam kumpulan ini LULUS.
4. Tindakan guru :
a. Kenalpasti kelemahan murid – apakah kemahiran yang belum dikuasai sehingga murid ini hilang markah dan gagal.
b. Atasi kelemahan murid – melalui pelbagai program berfokus seperti pemulihan, latihan, latihtubi, teknik mengingat, penggunaan modul atau apa saja tindakan untuk memastikan kelemahan murid diatasi dan kemahiran yang belum dikuasai dapat dikuasai.
c. Selagi perkara a dan b di atas tidak dilakukan selagi itulah murid ini tidak akan lulus.
d. Boleh juga gunakan kaedah penguasaan kemahiran terpilih iaitu dalam banyak-banyak kemahiran yang belum dikuasai, pilih kemahiran yang jika diberi penekanan murid dapat menguasainya. Kaedah ini memerlukan guru mengenalpasti kemahiran yang memenuhi keperluan minimum untuk lulus (Minimum Requirement Syllabus). Kemudian pastikan murid menguasai lebih sedikit dari keperluan minimum untuk lulus.
e. Memaklumkan kepada murid bahawa mereka ada potensi untuk lulus dan mencadangkan kepada murid tindakan-tindakan yang perlu mereka ambil untuk membolehkan mereka lulus misalnya mengulangkaji sekurang-kurangnya 3 jam sehari, perbanyakan membuat latihan, hadir ke sekolah setiap hari, hadir ke kelas tambahan, gunakan masa seabaiknya, tangguh dulu tengok tv dsb.
Gagal Kritikal (0 - 15) :
1. Tidak ramai murid dalam kategori ini.
2. Kumpulan ini masih boleh diberi harapan untuk lulus tetapi memerlukan usaha yang lebih.
3. Guru tidak usah kecewa jika kumpulan murid ini gagal memberikan reaksi seperti yang diharapkan.
4. Tindakan guru : sama seperti di atas
No comments:
Post a Comment