1. Menulis huruf vokal dan huruf konsonan
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis huruf vokal dan huruf konsonan mengikut urutan yang betul.
Item contoh
Menulis huruf vokal yang dibunyikan oleh guru.
Menulis huruf konsonan yang disebut oleh guru.
Kaedah Pentadbiran – huruf vokal
Guru - Menyebut huruf vokal kepada murid dan minta murid menulis huruf tersebut.
Murid - Menulis huruf vokal yang disebut oleh guru pada ruangan yang disediakan
Kaedah Pentadbiran – huruf konsonan
Guru - Menyebut huruf konsonan kepada murid dan minta murid menulis huruf tersebut.
Murid - Menulis huruf konsonan yang disebut oleh guru pada ruangan yang disediakan
2. Menulis suku kata terbuka
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis suku kata terbuka.
Item contoh
Cantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata terbuka.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata terbuka
Murid - Mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata terbuka pada ruangan yang disediakan.
3. Menulis perkataan suku kata terbuka
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan suku kata terbuka.
Item contoh
Cantumkan suku kata yang diberi bagi membentuk perkataan.Kaedah Pentadbiran
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk perkataan suku kata terbuka
Murid - Mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata terbuka pada ruangan yang disediakan.
4. Menulis suku kata tertutup
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis suku kata tertutup.
Item contoh
Cantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata tertutup.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk perkataan suku kata tertutup.
Murid - Mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata tertutup pada ruangan yang disediakan.
5. Menulis perkataan suku kata tertutup
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan suku kata tertutup.
Item contoh
Cantumkan suku kata yang diberi bagi membentuk perkataan.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk perkataan suku kata tertutup.
Murid - Mencantumkan huruf yang diberi bagi membentuk suku kata tertutup pada ruangan yang disediakan.
6. Menulis perkataan yang mengandungi suku kata vokal tunggal
Penerangan
Kebolehan menguasai pengetahuan menulis perkataan yang mengandungi suku kata vokal tunggal.
Item contoh
Mengisi tempat kosong dengan suku kata vokal tunggal yang betul.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid mengisi tempat kosong dengan suku kata vokal tunggal.
Murid - Mengisi tempat kosong dengan suku kata vokal tunggal yang betul pada ruangan yang disediakan.
7. Menulis perkataan suku kata tertutup ‘ng’
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan suku kata tertutup ‘ng’.
Item contoh
Menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ pada gambar yang sesuai.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ yang disediakan berdasarkan gambar yang diberikan
Murid - Menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ pada gambar yang diberi
8. Menulis perkataan yang mengandungi diftong dan vokal berganding
a. Penerangan
Kebolehan menguasai pengetahuan menulis perkataan yang mengandungi diftong.
Item contoh
Menulis perkataan yang mengandungi diftong yang berikut.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid menulis perkataan yang mengandungi diftong berganding yang disediakan berdasarkan gambar
Murid - Menulis perkataan yang mengandungi diftong pada ruang yang disediakan.
b. Penerangan
Kebolehan menguasai pengetahuan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding.
Item contoh
Menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding yang berikut.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding yang disediakan berdasarkan gambar
Murid - Menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding pada ruang yang disediakan.
9. Menulis perkataan yang mengandungi digraf ‘ng’, ‘ny’ dan ‘sy’
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan yang mengandungi digraf ‘ng’, ‘ny’ dan ‘sy’.
Item contoh
Menulis perkataan yang mengandungi digraf ‘ng’, ‘ny’ dan ‘sy’ .
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid menulis perkataan yang mengandungi digraf ‘ng’, ‘ny’ dan ‘sy’berdasarkan gambar.
Murid - Menulis perkataan yang mengandungi digraf ‘ng’, ‘ny’ dan ‘sy’ pada gambar yang diberi.
10. Menulis perkataan berimbuhan awalan dan akhiran.
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan berimbuhan awalan atau akhiran.
Item contoh
Tulis perkataan berdasarkan gambar .
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid menulis perkataan berdasarkan gambar.
Murid - Menulis perkataan beridasarkan gambar.
11. Menulis ayat mudah.
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis ayat mudah .
Item contoh
Menyusun dan menulis perkataan menjadi ayat yang betul.
Kaedah Pentadbiran
Guru - Meminta murid menyusun dan menulis semula perkataan menjadi ayat mudah.
Murid - Menyusun dan menulis semula perkataan menjadi ayat mudah.
12. Memahami dan menulis berdasarkan bahan rangsangan.
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis berdasarkan bahan rangsangan.
Item contoh
Menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan.
Kaedah Pentadbiran
a. Guru - Meminta murid memerhatikan gambar yang disediakan.
Murid - Memerhatikan gambar yang disedikan.
b. Guru - Minta murid melengkapkan ayat
Murid - Melengkapkan ayat
* Penilaian guru berdasarkan ayat yang dibina oleh murid.
Saturday, January 16, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment