love

love
the love of my existance

Assalamualaikum. Salam Satu Malaysia.

Blog ini khusus diwujudkan sebagai ruang untuk meluahkan cetusan idea dan menyalurkan perbincangan kreatif dan inovatif untuk melestarikan peningkatan kualiti pendidikan, khususnya pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa di WP Labuan.


MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

Thursday, March 11, 2010

Strategi Mengatasi Murid Lulus Mata Pelajaran Kritikal Tetapi Gagal Mata Pelajaran Lain

MURID LULUS MATA PELAJARAN KRITIKAL TETAPI GAGAL MATA PELAJARAN LAIN

Kenalpasti murid yang lulus mata pelajaran kritikal tetapi gagal mata pelajaran lain.
 Berapa ramai murid terlibat?
 Apakah nama murid?
 Tahun berapa?

Bagi setiap murid yang telah dikenalpasti, tentukan mata pelajaran apa yang murid ini gagal dan berapa mata pelajaran yang murid ini gagal.
 Mata pelajaran apa yang murid ini gagal?
 Berapa mata pelajaran semuanya murid ini gagal?

Maklumkan nama-nama murid yang gagal kepada guru mata pelajaran yang berkenaan.
Ini senarai murid yang LULUS mata pelajaran kritikal tetapi GAGAL dalam mata pelajaran yang cikgu ajar.Mungkin lebih dari seorang guru mata pelajaran yang terlibat.

Bagi setiap mata pelajaran yang murid itu gagal, semak markahnya dan tentukan tahap kegagalannya sama ada GL, GP atau GK.
 Gagal tetapi berapakah markahnya?
 Adakah tahap kegagalan murid itu dalam kategori GL atau GP atau GK?

Guru mata pelajaran mengatur program untuk memastikan murid tersebut LULUS dalam mata pelajaran yang diajarnya.
Berdasarkan tahap kegagalan murid :

a. GL – Gerenti LULUS, oleh itu pastikan semua murid dalam kategori ini LULUS
b. GP – Potensi LULUS, oleh itu pastikan sebahagian besar murid dalam kategori ini LULUS
c. GK – Kritikal, memerlukan usaha yang lebih untuk lulus

Tindakan berfokus.
Kenalpasti kelemahan murid yang menyebabkan mereka gagal.
 Apakah kelemahan murid ini?

 Apakah kemahiran-kemahiran yang belum mereka kuasai?
….. yang menyebabkan mereka hilang markah dan gagal

Guru mata pelajaran menyediakan program berfokus untuk mengatasi kelemahan murid.
Tindakan segera : Program pemulihan, latihan, latih tubi, teknik mengingat, modul atau apa sahaja yang boleh mengatasi kelemahan murid.

Guru m/pelajaran menilai keberkesanan tindakan samada berjaya atau tidak. Jika masih gagal perlu usaha lagi sehingga murid berkenaan lulus.
Perlu pastikan pelajar ini lulus untuk mengelakkan gagal silang. Segala usaha dan tindakan perlu diambil untuk memastikan murid berkenaan LULUS.

No comments:

Post a Comment