love

love
the love of my existance

Assalamualaikum. Salam Satu Malaysia.

Blog ini khusus diwujudkan sebagai ruang untuk meluahkan cetusan idea dan menyalurkan perbincangan kreatif dan inovatif untuk melestarikan peningkatan kualiti pendidikan, khususnya pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa di WP Labuan.


MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

Thursday, March 11, 2010

Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris

RASIONAL
  • Penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar pengajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah dan menengah menghakis kepentingan bahasa Malaysia sebagai bahasa ilmu dalam bidang tersebut.

  • Penggunaan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar telah mantap bagi semua mata pelajaran yang dimulakan sejak tahun 1970an.

  • Kebanyakan negara di dunia berusaha keras untuk memartabatkan bahasa kebangsaan mereka masing-masing sebagai bahasa ilmu.

  • PPSMI telah melebarkan jurang pencapaian Sains dan Matematik antara murid bandar dan luar bandar.

  • Penggunaan bahasa Malaysia perlu diperkukuhkan sebagai bahasa perpaduan untuk membina jati diri dan negara bangsa.

  • Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1961 telah menekankan tentang perlunya penggunaan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama di sekolah-sekolah dan dijadikan sebagai bahasa perpaduan.
MEMPERKUKUH PENGUASAAN BAHASA INGGERIS
Cadangan menambah waktu pengajaran BI di Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah.
Tahap Satu SK               - Tambahan 90 minit menjadi 330 minit.
Tahap Dua SK               -  Tambahan 90 minit menjadi 300 minit.
Tahap Satu SJK             - Tambahan 60 minit menjadi 120 minit.
Tahap Dua SJK             - Tambahan 30 minit menjadi 120 minit.
Tingkatan 1 - 5               - Tambahan 80 minit menjadi 280 minit
Tingkatan 6                     - Tambahan 80 minit menjadi 400 minit.

STRATEGI MENINGKATKAN PENGGUNAAN BAHASA INGGERIS
  • Menyediakan guru BI yang mencukupi menerusi pengambilan guru bersara, guru dari luar negara dan IPTS selain daripada pengambilan melalui IPGM dan IPTA.
  • Menyediakan guru BI di luar norma iaitu 2 orang guru bagi setiap kelas berenrolmen tinggi (contoh: melebihi 35 murid).
  • Menyediakan bahan bacaan BI.
  • Memperkenalkan language arts dalam P&P BI.
STRATEGI MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA
  • P&P Sains dan Matematik dalam BM di Tingkatan Satu hingga Lima di SMK dan SK manakala BC di SJKC dan BT di SJKT.
  • Menambah waktu P&P BM di SJKC dan SJKT.
  • Menggunakan ICT dalam P&P BM.
  • Menyediakan bahan bacaan BM.
  • Memperkenalkan seni bahasa dalam P&P BM.
  • Melaksanakan P&P Sains dan Matematik dalam Bahasa Malaysia di SK dan SMK (Tingkatan 1 hingga 5) manakala BC di SJKC dan BT di SJKT.
  • Bermula pada 2012 dengan Tahun Satu, Tahun Empat, Tingkatan Satu dan Tingkatan Empat. Pada masa yang sama BC digunakan di SJKC dan BT di SJKT.
  • Perubahan tidak melibatkan Tingkatan Enam dan Matrikulasi.
PENDEKATAN SOFT-LANDING

  • Guru digalakkan mengajar Sains dan Matematik dalam dwibahasa mulai tahun 2010 di sekolah rendah dan sekolah menengah.

  • P&P bagi Tahun 4 pada tahun 2012, 2013 dan 2014, Tahun 5 pada tahun 2013, 2014 dan 2015 dan Tahun 6 pada tahun 2014, 2015 dan 2016 akan dilaksanakan dalam dwibahasa. Sehubungan itu, peperiksaan Sains dan Matematik UPSR akan terus dilaksanakan dalam dwibahasa sehingga tahun 2016.

  • P&P Tingkatan 4 pada tahun 2012, 2013 dan 2014, dan Tingkatan 5 pada tahun 2013, 2014 dan 2015 dilaksanakan dalam dwibahasa. Sehubungan itu, peperiksaan Sains dan Matematik SPM akan terus dilaksanakan dalam dwibahasa sehingga tahun 2015.

No comments:

Post a Comment