love

love
the love of my existance

Assalamualaikum. Salam Satu Malaysia.

Blog ini khusus diwujudkan sebagai ruang untuk meluahkan cetusan idea dan menyalurkan perbincangan kreatif dan inovatif untuk melestarikan peningkatan kualiti pendidikan, khususnya pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa di WP Labuan.


MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

Sunday, January 17, 2010

Senarai Buku Program Sastera Kontemporari Kanak-Kanak Yang Diedarkan

Pelaksanaan Sastera Kontemporari Kanak-Kanak untuk mata pelajaran Bahasa Inggeris di semua SK dan SJK di seluruh negara mula dilaksanakan pada Januari tahun 2004. Ia diperkenalkan untuk mempertingkatkan penguasaan Bahasa Inggeris. Melalui pembacaan, adalah diharapkan agar murid dapat menghayati jalan cerita, watak dan tema yang terdapat di dalam sesebuah cerita. Program ini juga menjadi asas kepada murid untuk mengikuti kurikulum Bahasa Inggeris di Sekolah Menengah yang merangkumi komponen sastera dalam P&P Bahasa Inggeris.

Program ini merupakan program bacaan insentif yang berdasarkan kepada teks yang ditetapkan. Setiap murid perlu membaca 3 buah buku dalam setahun dan pembelajaran sesebuah buku akan mengambil masa 3 bulan. Buku tersebut kemudian akan ditukar dengan kelas yang lain.

Masa P&P untuk Sastera Kontemporari Kanak-Kanak bagi SK ialah 1 waktu mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam seminggu. Bagi SJK dicadangkan 1 waktu pengajaran sekali dalam dua minggu.

Year 4 SK           - The Humble Prince
Year 4 SJK          - Caught In The Act
                               The Old House
                               A Wise Man
Year 5 SK            - What You Wish For
                                The Walking Box And Other Stories
                                In The Mirror
Year 5 SJK          - The Race For The Cup
                               The Elves And The Shoemaker
                               Changing Days
Year 6 SK & SJK- The Perfect Present
                               Noble Tales Untold

Senarai Teaching Courseware Bahasa Inggeris yang telah diedarkan ke semua SK, SJK dan SMK

Year             Level            Title         No of CDs

2003             Yr 1               SK           11
                                           SJK          9
                      F 1                SMK        9
2004             Yr 2               SK            6
                                           SJK          9
                     F 2                SMK         5
2005             Y 3                SK            7
                                           SJK          5
                     F 3                SMK         7
2006             Y 4                SK            4
                                           SJK          3
                     F 4                SMK         6
2007             Y 5                SK            6
                                           SJK          3
                     F 5                SMK         6

Botanical Garden, Labuan



Setelah sekian lama berada di Labuan, akhirnya saya menjejakkan kaki buat pertama kalinya di Botanical Garden, Labuan. Lama sudah sahabat saya Surin bercerita tentangnya. Pada saya, selama ini, tempat yang paling cantik  dan sesuai beriadah ialah Taman Damai. Setiap inci selok belok Taman Damai saya tahu. Rupa-rupanya Botanical Garden itu cantik, luas dan sesuai sungguh untuk sesiapa sahaja berkunjung.

Kami berdua bersama Hasnan menghabiskan masa sepetang beriadah di sana. Letih berlari tidak terasa dengan persekitaran yang ada di situ. Tempat ini ada banyak potensi untuk dimajukan dan dicantikkan lagi tambahan pula dengan tumbuhan sedia ada, landskap, kemudahan yang ada boleh dibanggakan rakyat Labuan. Sayang seribu kali sayang, pihak pentadbiran taman ini kurang memberi tumpuan pada maintainance. Banyak jalan untuk jogging yang rosak, yang semestinya membahayakan pengguna. Kolam-kolam yang ada amat strategik. Sayang sekali tidak terjaga hingga meninggalkan pandangan yang menyakitkan mata. Tambahan pula terdapatnya bau yang kurang menyenangkan darinya.

Apa yang saya gambarkan ialah bagaimana taman ini akan kelihatan sekiranya kemudahan dan bangunan sediada dijaga rapi. Malah, sekiranya Hasnan dan Surin bersama pasukan mereka ingin membuat persembahan seni di sini, dengan berbagai peralatan sokongan diadakan, tidak mustahil ianya akan menjadi ikutan dan menambah salah satu lagi tarikan di Labuan.

Apa pun, yang penting, peliharalah apa yang kita sedia ada. Salah satu darinya ialah kesihatan yang baik. Nanti saya mahu bertemu Pengarah Pelajaran mengenai program riadah bersama warga pendidik. Mereka mahu lebih kerap rupanya.

Penstrukturan Jadual Waktu Bahasa Inggeris Sekolah Rendah SJK Tahap 2

Monday          - Listening and speaking.
                          Talking about stories read.
                          Role playing social functions.
                          Reciting poems and chants and singing songs.
                          Carrying out instructions on how to make things.
Tuesday         - Contemporary Literature.
                          Reading stories, poems and talking about
                          characters and events.
                          Giving personal responses to the stories and
                          poems read.
                          Carrying out role-plays.
Wednesday    - Reading Comprehension and grammar.
                          Reading fiction and non-fiction texts.
                          Using dictionary to find meaning of words.
                          Spelling and dictation.
                          Answering questions.
                          Teaching grammar in context.
Thursday                             -
Friday             - Writing stories and descriptions.
                          Correctiong spelling and punctuation errors.
                          Writing letters.

Penstrukturan Jadual Waktu Bahasa Inggeris Sekolah Rendah SK Tahap 2

Monday     - Contemporary Literature
                     Reading stories, poems and talking about characters
                     and events.
                     Giving personal responses to stories and poems read.
                     Answering questions and carrying out role-plays.
Tuesday     - Listening and speaking. Learning English with ICT.
                     Telling stories (extensive reading).
                     Role playing social functions.
                     Reciting poems, chants and singing.
Wednesday -Reading  fiction and non-fiction texts.
                     Using dictionaries to get meanings of words.
                     Presenting data in graphic form an vice versa.
Thursday   - Grammar. Learning English with the computer.
                     Detecting errors.
                     Writing paragraphs using correct tense.
                     Applying spelling rules.
                     Teach grammar in context.
Friday        - Writing.
                     Writing simple stories, recounts and descriptions.
                     Correcting spelling and punctuation errors.
                     Writing letters.

We, The English Teachers

Curriculum Goal

The English language syllabus aims to equip students with basic skills and knowledge of the English language so as to enable them to communicate, both orally and in writing, in and out of school. The educaitonal emphases to be infused in the syllabus are thinking skills, learning how to learn skils, ICT, to value citizenship, multiple intelligences and the knowledge acquisition.

The curriculum aims is to produce a learner who is articulate, confident and of a good character. Thus teachers must always remember the principles in teaching. We must always go back to basics. This enables us to build a strong foundation of competences in basic literary skills, reading through phonics, penmanship and basic listening and speaking.

Friends, remember that it is crucial to make our learning fun, meaningful and purposeful. Our activities should be contextualized, meaningful and purposeful and, most important, create fun-filled activities. English, to our students may be a second, third, or even fourth language to learn. It helps our teaching when we integrate language skills in meaningful contexts.


We should be more aware of the students' needs and the salient learner factors such as their environment, family background and even the language use context. Thus teaching should always be learner-centred. Of course the introduction of the integration of salient new technologies such as exploiting ICT  to facilitate and encourage meaningful language practices.

Last but not least, remember that we are infusing character-building through our teaching. this is a chance for us to inculcate good moral values, such as promoting more istructional conversation in the classroom.

Lets teach.