love

love
the love of my existance

Assalamualaikum. Salam Satu Malaysia.

Blog ini khusus diwujudkan sebagai ruang untuk meluahkan cetusan idea dan menyalurkan perbincangan kreatif dan inovatif untuk melestarikan peningkatan kualiti pendidikan, khususnya pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa di WP Labuan.


MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

Thursday, February 4, 2010

Strategi Pemantauan LINUS

Konsep Pemantauan Dan Penyeliaan
Satu proses mendapatkan maklumat yang merangkumi aktiviti memerhati, menilai dan membimbing pengurusan dan pelaksanaan LINUS di sekolah khasnya proses P&P bagi memastikan matlamat Program LINUS tercapai.

Objektif Pemantauan
Pemantauan bertujuan untuk :

► menilai sejauh mana impak Program LINUS terhadap pembelajaran murid
► mengesan sejauh mana sekolah mengurus pelaksanaan Program LINUS.
► menilai sejauh mana guru dapat melaksanakan proses P&P berdasarkan garis panduan pelaksanaan Program LINUS.

Modus Operandi LINUS Peringkat Negeri
  • Mesyuarat Khas Pengurusan (telah dilaksanakan)
  • Taklimat kepada semua Pegawai  (akan dilaksanakan)
  • Penubuhan Jawatankuasa LINUS Negeri (akan dilaksanakan)
  • Taklimat LINUS kepada Pengurusan Sekolah (telah dilaksanakan)
  • Mesyuarat JK Pemantauan LINUS (akan dilaksanakan)
  • Perancangan Pemantauan LINUS (telah dilaksanakan)
  • Taklimat Pemantauan LINUS kepada sekolah (telah dilaksanakan)
  • Pemantauan Pentadbiran Saringan 1, 2 & 3 (akan dilaksanakan)
  • Pemantauan Pengurusan Data Saringan 1, 2 & 3 (akan dilaksanakan)
  • Pemantauan P&P LINUS (akan dilaksanakan)
  • Mesyuarat Pelaporan LINUS (akan dilaksanakan)
  • Pelan Tindakan Penambahbaikan (akan dilaksanakan)
Pelaksanaan Pemantauan
  • Melibatkan semua pemantau sekolah sepanjang tahun.
  • Menggunakan instrumen pemantauan yang disediakan.
  • Pembentangan hasil pemantauan.
  • Pelaporan peringkat dalaman negeri.
  • Tindakan susulan dan penambahbaikan.

Prinsisp 'ERRC' Dalam Pemantauan LINUS
ELIMINATE

Tanggapan / Prasangka negatif.
Konsep pemantauan dan penyeliaan (sekolah / negeri).
Ketidakaselarasan pemantauan.
Karenah birokrasi pelaksanaan.
REDUCE

Ketidaksefahaman di antara pelaksana / pentadbir / pembuat dasar.
Arahan pelaksanaan yang tidak seragam.
Instrumen pemantauan yang rigid.
RAISE

Akauntabiliti JPN.
Semangat kepunyaan di kalangan semua yang terlibat.
Kerjasama / pemuafakatan.
Sistem penyampaian yang terancang dan berfokus.
CREATE

Strategi pemantauan terancang dan berfokus.
Instrumen pemantauan yang telus dan mantap.
Pembentukan pasukan pemantauan yang mantap.
Input / dapatan pemantauan terperinci / telus dan menyeluruh.

No comments:

Post a Comment