love

love
the love of my existance

Assalamualaikum. Salam Satu Malaysia.

Blog ini khusus diwujudkan sebagai ruang untuk meluahkan cetusan idea dan menyalurkan perbincangan kreatif dan inovatif untuk melestarikan peningkatan kualiti pendidikan, khususnya pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa di WP Labuan.


MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

MJ BOWLING TOURNAMENT 2010

Thursday, February 4, 2010

Frequently Asked Questions About LINUS (FAQs)

Apa itu LINUS?
Linus ialah singkatan Literasi Numerasi Saringan yang menggabungkan kemahiran literasi dan numerasi dalam satu program khusus.
Kenapa perlu ada LINUS?
LINUS merupakan kesinambungan kepada program KIA2M dan ProTiM yang menggabungkan literasi dan numerasi dalam program berkenaan.
Adakah KIA2M sama dengan LINUS?
LINUS merangkumi literasi dan numerasi sedangkan KIA2M hanya melibatkan kemahiran 2M membaca dan menulis.
Adakah LINUS hanya dijalankan untuk Tahun 1?
Ya untuk 2010.
Adakah murid pendidikan khas terlibat dengan program LINUS?
Tidak. Murid berkeperluan khas akan diuruskan oleh guru pendidikan khas
Murid yang bagaimana perlu dirujuk kepada doktor?
Murid yang dikesan oleh guru yang mengalami masalah tegar dalam proses pembelajaran mereka.
Mengapa program 3M di sekolah seringkali berubah?
Untuk memastikan teknik pembelajaran terkini diperkenalkan di dalam alam pendidikan.
Adakah peluang untuk anak LINUS masuk ke aliran perdana?
Ya.
Bolehkah guru LINUS yang sama mengajar BM dan Matematik Boleh. Walau bagaimanapun pihak pentadbir diminta menetapkan guru yang berlainan mengajar kelas-kelas berkenaan supaya pelaksanaan LINUS dapat dijalankan dengan berkesan.
Bagaimana untuk melaksanakan LINUS jika murid berbeza tidak menguasai BM dan Matematik?
Literasi dilaksanakan oleh guru BM, numerasi dilaksanakan oleh guru matematik dengan dibantu oleh guru pemulihan.
Adakah murid LINUS ini dinafikan untuk mengikuti pelajaran lain?
Tidak. LINUS hanya diajar pada masa mata pelajaran BM dan Matematik sahaja.
Adakah Matematik diajar dalam Bahasa Melayu?
Tidak sehingga 2011.
Bagaimana pihak sekolah mengenal pasti pelajar LINUS?
Pelajar yang tidak menguasai konstruk 1-8 dalam saringan 1.
Ke manakah hala tuju murid yang masih belum menguasai 3M pada tahun 2012 ?
Program PROTIM.
Bagaimanakah cara penulisan Rancangan Harian bagi guru yang mengajar di kelas yang menjalankan aliran perdana dan LINUS serentak?
Seperti biasa cuma diletakkan nota kaki / pada ruang catatan.
Bagaimana guru boleh mengesan kelemahan murid melalui saringan yang dijalankan?
Apabila mereka tidak menguasai kemahiran yang diuji.
Adakah perlu murid menjalani ujian diagnostik untuk mengesan kelemahan dan kekuatan sebenar murid?
Ya.

No comments:

Post a Comment